1967

Ontwerp van de eerste geodetische koepel

Het Aviodome (avio: lucht, dome: koepel), de eerste zogenoemde geodetische koepel in Europa en lange tijd de grootste ter wereld, werd in 1967 ontworpen door de Amerikaanse architect Richard Buckminster Fuller.

De geodetische koepel geldt als de sterkst mogelijke, ruimtelijke constructievorm. Hoe groter je de bol maakt, hoe sterker die wordt. De grote kracht van de koepel is dat die tegelijkertijd licht van gewicht is én zelfdragend. Er zijn dus geen pilaren op steunen nodig in de koepel. De grote doorbraak van Buckminster Fuller volgde tijdens de Wereldexpo van Montreal in 1967, waar hij zijn concept presenteerde. Daarna werden tienduizenden van zulke koepels gebouwd over de hele wereld. 

1971

Bouw van de koepel bij Amsterdam – Schiphol

In 1966 besloten KLM en Fokker ter gelegenheid van hun 50-jarig jubileum gezamelijk het gebouw op Schiphol-Centrum op te richten en deze over te dragen aan de Stichting voor het Nationaal Luchtvaart Museum.

Architect E.A. Riphagen koos voor een futuristische koepel als blikvanger. In 1971 had Nederland de primeur en werd de dome gebouwd, de eerste geodetische koepel van Europa. Lange tijd was de Amsterdome de grootste aluminium koepel ter wereld.

De hele constructie werd gemaakt in de Verenigde Staten en daarna verscheept naar Amsterdam. De meer dan 1.100 ruitvormige aluminium platen werden daar één voor één in elkaar gezet. De bouw was spectaculair en werd op de voet gevolgd door de media. De koepel heeft een hoogte van 24 meter en een spanwijdte van maar liefst 60 meter. In 1971 opende het museum haar deuren.

Met de bouw was zo'n 3,8 miljoen gulden gemoeid, voornamelijk bekostigd door KLM, Fokker en de Nederlandse overheid.

1972

De Amsterdome als decor voor het luchtvaartmuseum

Het grootste gedeelte van de vliegtuigen in de collectie van het Nationaal Luchtvaart Museum was te bezichtigen in Amsterdome. Al vanaf de eerste dag was het gebouw een icoon. In de ogen van architecten en bouwkundigen, maar ook van het grote publiek.

Miljoenen Nederlanders hebben ooit in de koepel gestaan. Een permanente tentoonstelling gaf een duidelijk beeld van de ontwikkeling van lucht- en ruimtevaart.

2003-2004

Het afbreken

De collectie van het luchtvaartmuseum bleef groeien, waardoor na verloop van tijd de koepel te klein werd. In 2003 verhuisde het museum daarom naar Lelystad Airport. Het gebouw stond hierna leeg. Sloop dreigde tot zich op het laatste moment een koper aandiende. Daarmee was het iconische gebouw gered. In 2004 werd de koepel gedemonteerd.

2018

Herbouw van de Amsterdome

Lange tijd ligt de koepel opgeslagen in 29 zeecontainers, tot het wordt herontdekt en opgekocht.

De dome zal herbouwd worden volgens het originele ontwerp, maar uiteraard wel met moderne hulpmiddelen en technieken. Bij de wederopbouw krijgt de koepel een nieuwe naam: Amsterdome. Verder krijgt de Amsterdome qua uitstraling en duurzaamheid een upgrade naar 21-eeuwse maatstaven. Amsterdome is vanaf eind 2018 een locatie voor congressen, evenementen en feesten.

Ontdek alle mogelijkheden