Waar vind je de meest indrukwekkende toespraken? Bij TED natuurlijk! TED talks zijn wereldwijd bekend als 'ideas worth spreading'. En dat is precies wat er gebeurt. Mensen worden verrijkt met ideeën en theorieën die je kijk op een onderwerp totaal kunnen veranderen.

Hoe mooi zou het zijn om zelf een TED-talk te geven? Als jij degene bent die een verhaal vertelt dat mensen mee naar huis nemen. Tijdens een TED-talk heb je gegarandeerd de aandacht van het publiek en laat je een flinke indruk achter. Het mooiste is als je publiek het verhaal doorvertelt. Benieuwd hoe je dat doet? De onderstaande punten maken TED-talks uniek. Doe er je voordeel mee!

Gebruik duidelijke taal
Geen hoogdravende taal en vakjargon. Mensen houden van een duidelijk verhaal dat ze meteen begrijpen! Dat is de eerste kracht van een TED-talk: er wordt heldere taal gesproken. Academische termen of droge theorieën zul je tijdens een TED-talk niet horen, maar wel eenvoudige uitleg die iedereen kan volgen. 

Neem ze mee op reis
Je wilt het publiek als het ware verleiden om mee te gaan in jouw reis door het verhaal. Maak gebruik van visualisaties om je woorden kracht bij te zetten. Mensen moeten zich bewust worden van de ‘nood’ van jouw oplossing. Door middel van eenvoudige (het liefst bewegende) grafieken kan een oorzaak-gevolg worden gevisualiseerd. Zo kunnen mensen niet meer om je heen: waarom hebben ze dit niet eerder gehoord?!

De kracht van kort
Het lijkt bijna op een K.I.S.S. model: Keep it Short and Simple. Vooral short, want mensen willen niet te lang luisteren. De originele TED-talks zijn tussen de 12 en 18 minuten, maar wij geven het advies om maximaal een half uur aan te houden. Trouwens, een krachtig verhaal heeft ook niet langer nodig. Een sterk punt is snel gemaakt!

Net als in de film
Het gouden moment is het moment waarop je de verbazing bij het publiek kunt zien. Een soort ‘keerpunt’ waarop ze beseffen dat jij dé oplossing hebt voor welk probleem dan ook. Je bouwt naar dit moment toe door het probleem uit te leggen en uit te leggen wat de meest gebruikelijke oplossingen zijn. Vervolgens neemt het verhaal een onverwachte wending als jij aankondigt het totaal niet eens te zijn met al die anderen. 

Gebaar je taal
Uit een onderzoek naar TED talks werden kijkers in twee groepen verdeeld: een groep die de toespraak met geluid zag en een groep die zonder geluid keek. Het bleek dat beide groepen evenveel waardering voor de sprekers hadden. Met of zonder geluid! Hieruit valt te concluderen dat we zaken als charisma, geloofwaardigheid en intelligentie baseren op non-verbale communicatie. Werk dus aan een geweldige eerste indruk en gebruik je handen en mimiek om woorden kracht bij te zetten. Het zijn kleine aanpassingen die grootse resultaten teweeg kunnen brengen. Stop veel zorg en creativiteit in de voorbereiding en profiteer van wat het je oplevert. Bekijk eens een paar TED-talks over een onderwerp dat jou aanspreekt of in lijn ligt met jouw onderwerp. Met een beetje oefening wordt ook jij een TED-waardige spreker!

Learn from the best
Oefening baart kunst en het loont zeker te kijken hoe andere dit kunstje hebben geklaard. Al moet dit natuurlijk niet letterlijk gekopieerd worden. Bekijk hier de presentatie van Ken Robinson - Do schools kill creativity?, Susan Cain - The power of introverts en Julian Treasure - How to speak so that people want to listen (aanrader!)

Inspirerende omgeving
Bij een inspirerende toespraak, hoort een inspirerende ruimte. En dat is waar wij gespecialiseerd in zijn. Bekijk onze mogelijkheden, neem contact met ons op en maak jouw evenement onvergetelijk!

Amsterdome presentatie

Naar de rondleiding